Koolhydraten in fruit. denk hierbij aan koolhydraten in banaan, appel enz.
Afvallengids.nl Helpt bij het vinden van jou persoonlijke afval methode
Koolhydraten 13 juni 2017
mm
Nathalie Geen reacties

Afvallen gids de gids die je helpt kiezen bij jou persoonlijke afval methode. Omdat ook jij anders ben dan een ander. Velen gingen u al voor. Dit wil jij toch ook

JA ! Ik wil mijn persoonlijke succesvolle afvalmethode

Koolhydraten in fruit zoals banaan, appels en bijvoorbeeld mandarijnen is erg belangrijk. Zeker als je wil afvallen door gezond eten, is het belangrijk om de verhouding tussen het gezonde fruit en koolhydraten te weten.

koolhydraten in fruit, afvallen, gezond eten

Koolhydraten in fruit  Fruit is een belangrijke toevoeging aan het dagelijkse voedingspatroon.

Het bevat belangrijke vitaminen en mineralen die we gedurende de dag nodig hebben om maximaal te functioneren.

Fruit bevat een ruime hoeveelheid aan suikers, en dat betekent onder andere dat er inderdaad koolhydraten in fruit zitten.
De hoeveelheid koolhydraten in fruit verschilt per fruitsoort. z

Zo hebben bananen een hoge hoeveelheid koolhydraten, terwijl je bij fruitsoorten zoals mandarijnen een kleinere hoeveelheid koolhydraten binnenkrijgt.

Je kunt de fruitsoorten die je op een dag eet daarom goed afstemmen op de doelen die jij die dag hebt. Op de dagen dat je veel activiteiten gepland hebt staan heb je meer suikers nodig dan op rustdagen, dus kun je op deze dagen het beste wat meer fruit eten.

 

Wat heb je aan koolhydraten in fruit?

Koolhydraten zijn een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse voedingspatroon. Bij koolhydraten hebben we het over 3 verschillende stoffen: suikers, vezels en zetmeel.

Zetmeel komt vrijwel niet voor in fruit, tenzij je bewerkt fruit eet (bijvoorbeeld verwerkt in een fruitsalade of -mix). Suikers en vezels komen wel voor in fruit, en ook voor vezels geldt dat iedere fruitsoort een andere hoeveelheid koolhydraten bevat.

Mandarijnen zijn een perfecte toevoeging voor een goed voedingspatroon. Als je voldoende vitaminen en mineralen op een dag wilt binnenkrijgen dan is het handig om een goede hoeveelheid fruit aan het voedingspatroon toe te voegen.

Hoe gezonder de soorten fruit die je aan het voedingspatroon toevoegt, hoe gezonder je uiteindelijk bent. En dat betekent onder andere dat je fruit moet kiezen waar geen grote hoeveelheid suikers in zit.

Bananen zijn erg gezond, maar je wilt natuurlijk voorkomen dat je iedere dag een hele lading suikers binnenkrijgt. Over de verhouding van koolhydraten in banaan gaan we het verder in dit artikel nog uitgebreid over hebben.

Welke soorten fruit kun je dan het beste eten?

Net als bij een groot aantal andere aspecten binnen het voedingspatroon, geldt bij fruit dat je zo gevarieerd mogelijk moet eten. Naarmate je steeds meer verschillende fruitsoorten aan het voedingspatroon toevoegt, zul je steeds gezonder worden.

Iedere fruitsoort bevat weer andere vitaminen en mineralen, en het is belangrijk om hier een zo breed mogelijk spectrum voor aan te houden.

Bananen bieden een ideale basis voor een actieve dag. Dit is ook de reden dat een groot aantal wielrenners bananen meeneemt tijdens een lange fietstocht. Het biedt snelle energie en zorgt ervoor dat de wielrenners lange tijd kunnen fietsen.

En ook als je niet actief fietst is het nog steeds goed om regelmatig een banaan, appel, sinaasappel mandarijn of kiwi te eten; zo blijf je altijd gezond en kun je maximaal presteren.

Koolhydraten en banaan

Koolhydraten en banaan hebben een hoop met elkaar te maken. Van de meest gegeten soorten fruit bevatten bananen de meeste koolhydraten.

Een banaan bevat per 100 gram bijna 19 gram koolhydraten. Een zwaardere banaan van ongeveer 150 gram bevat dan 28 gram koolhydraten; dit is ongeveer gelijk aan twee sinaasappels.

Een banaan wordt ook wel ‘slecht fruit’, ‘fruit met slechte koolhydraten’, of ‘fruit waar je dik van wordt’ genoemd. Dit is zeker niet waar, of je moet er allergisch voor zijn natuurlijk.

koolhydraten en banaan, gezond eten, afvallen

Op de vraag: “Is banaan slecht voor een dieet, of is een banaan zelfs slecht bij een koolhydraatdieet ?”, kunnen we een negatief antwoord geven.

Het Voedingscentrum raadt ons aan om twee stuks fruit per dag te eten en daar horen ook bananen bij.

Bananen zijn zeker ook heel gezond voor ons. Er zitten veel mineralen en vitaminen in een banaan. Bananen zijn vooral rijk aan vitamine A, B en C. Ook bevatten bananen kalium, ijzer en magnesium. Lees onderaan de voedingsvoordelen van bananen.

Bananen zijn ook goed om te eten voor, tijdens en na het sporten. Bananen bevatten 20 procent aan langzame koolhydraten. Dit betekent dat ze de suikers langzaam afgeven aan het lichaam en dat het lichaam energie krijgt.

Met die energie moet je iets doen en dat kan prima door te sporten. Een banaan verhoogt dus de prestaties bij sporten.

Maar zo is een banaan ook goed voor de vochtbalans, de bloeddruk en de spierstofwisseling, omdat er veel vitaminen en kalium en magnesium in bananen zitten. Dus, in een goed gebalanceerd voedingspatroon hoort zeker ook een banaan.

Soorten bananen

Er zijn in totaal vijf soorten bananen: de Giant Cavendish (of de gewone banaan), bakbananen, baby bananen, appelbananen en rode bananen. Van deze soorten is de Giant Canvendish de bekendste.

Als we het over een banaan hebben, dan hebben we het over deze soort. Hij wordt ook wel dessertbanaan genoemd. In de rest van dit artikel hebben we het over deze banaan.

De bakbanaan is ook alom verkrijgbaar in Nederland. De bakbanaan heeft een hele donkere schil en bevat minder suiker, maar meer koolhydraten dan een gewone banaan. Hoe donkerder de schil is, hoe rijper de banaan is. Je kunt ze het beste eten als ze helemaal rijp zijn. Daarom is een bakbanaan niet geschikt om rauw te eten. Hij is dan namelijk heel slecht verteerbaar.

Babybanaantjes zie je soms in de Nederlandse supermarkten of toko’s. Ze zijn maar zeven centimeter lang en geschikt om te bakken, te roosteren en rauw te eten. Appelbananen en rode bananen zijn in Nederland sporadisch verkrijgbaar.

koolhydraten en banaan, afvallen, gezond eten

 

De vezels

Bananen bevatten ook veel voedingsvezels. Deze hebben, net als alle producten een positief effect op de stoelgang.

Het is dus een fabeltje dat bananen verstopping, constipatie, of obstipatie zouden veroorzaken. Vezels worden niet verteerd in de dunne darm, maar komen onverteerd aan in de dikke darm. Daar worden ze door bacteriën bewerkt en dit heeft een positief effect op de darmwerking.

Daarbij remt een banaan de zuren in je maag enigszins, zodat deze wat rustiger blijft. Het eten van een banaan heeft dus een goede invloed op het lichaam en is dus gewoon gezond eten.

Bij ziekte kun je heel goed een banaantje eten. Daarbij bevat een banaan drie soorten suikers: sucrose, glucose en fructose. Deze suikers, in combinatie met de vezels, zorgen ervoor dat een banaan zo gezond is. De koolhydraten worden namelijk niet opgeslagen als vet.

De calorieën

Vaak bevatten onze tussendoortjes weinig goede voedingsstoffen. Daarentegen is een stuk fruit een goed tussendoortje. Bij de banaan twijfelt men nog weleens of dit wel het geval is omdat een banaan relatief veel calorieën bevat.

Als we naar de calorieën kijken, zien we dat een banaan per 100 gram 86 kilocalorieën heeft.

Dit betekent dat een zwaardere banaan 129 kilocalorieën bevat. Dit is evenveel als bijvoorbeeld een muesli reep of een glas frisdrank. Toch kun je dan beter een banaan nemen, want in tegenstelling tot de muesli reep en de frisdrank, is dit een onbewerkt product.

De vitaminen

Bananen bevatten veel vitamine C en B6. Deze vitaminen helpen met het bevorderen van de weerstand. Daarbij hebben ze een goede invloed op de stofwisseling en zorgen dat ijzer goed opgenomen wordt door je lichaam.

Vitamine B6 zorgt er voor dat je hersenen goed aangestuurd worden. Verder houdt het de bloedsuikerspiegel op peil en ondersteunt het immuunsysteem. Ook bij de vorming van rode bloedcellen is vitamine B6 zeer belangrijk.

Zoals iedereen wel weet is vitamine C onmisbaar voor je lichaam. Het zorgt voor een betere weerstand, en versnelt de genezing van wondjes. Andere vitamines die in bananen zitten zijn: vitamine A, B1, B2, B3, B5, B9, E en K.

De mineralen

Niet alleen vitaminen, maar ook de mineralen zijn heel goed voor ons lichaam. Een banaan is rijk aan mangaan, magnesium en kalium. Een banaan bevat een derde van de hoeveelheid mangaan die ons lichaam nodig heeft. Mangaan is een mineraal dat je beschermt tegen stress en bevordert de ontwikkeling van je botten en bindweefsel.

Zoals hierboven al vermeld bevat een banaan ook magnesium. Magnesium is zo goed als onmisbaar voor ons lichaam en onze lichaamsontwikkeling. Het is van invloed op onze botten, spieren en zenuwen. Een magnesiumtekort heeft een hele slechte invloed op ons lichaam en kan een hoop lichamelijke klachten teweeg brengen.

Ook bevat een banaan kalium, wat ook van groot belang is voor een gezonde bloeddruk, spierwerking en harstslag in ons lichaam. Tevens helpen zowel kalium als magnesium bij het tegengaan van botontkalking.

Dit zijn de drie belangrijkste mineralen die ervoor zorgen dat je botten op een gezonde goede manier groeien. Andere mineralen die in een banaan zitten zijn: koper, fosfor, ijzer, seleen, zink, calcium, natrium en fluor.

Gezondheidsvoordelen van bananen

Bananen zijn samen met appels, aardbeien, sinaasappels en peren de bekendste fruitsoorten in Nederland. Qua populariteit staan bananen op de derde plaats. Dat dit de bekendste fruitsoorten van Nederland zijn is niet raar.

Ze zijn het hele seizoen te verkrijgen en worden over het algemeen erg lekker gevonden. Buiten dat is het natuurlijk ook nog eens supergezond eten.

Herkomst

De meeste bananen die in Nederland en Europa verkrijgbaar zijn, komen van een bekende bedrijven uit Latijns Amerika: Chiquita (denk maar aan de reclame ” CHIQUITA BANANA”), Dole en Del Monte zijn de grootste en de bekendste.

Bananen worden geteeld op enorme bananenplantages. De meeste bananen komen uit Equador, Colombia, Costa Rica, Brazilië en Mexico.

Vergis je niet, er worden ongeveer 720 miljoen bananen per jaar in Nederland door ons gegeten. Dat is 45 bananen per inwoner per jaar. Hiermee kunnen we toch wel stellen, dat bananen zeer populair zijn.

Slechte eigenschappen van bananen

Ondanks alle positieve dingen die er over bananen te zeggen zijn, heeft het eten van bananen ook nadelen.

We zetten ze even op een rijtje.

• Er wordt vaak beweert dat bananen vitamine B12 bevatten, dit is echter niet het geval.

• Bananen helpen ook niet om te stoppen met roken. Dit wordt vaak beweerd, omdat een banaan vitamine B3 (nicotinezuur) bevat. Deze vitamine remt de ontwenningsverschijnselen. Vitamine B3 komt echter in zulke kleine hoeveelheden voor in een banaan, dat je er kilo’s van op moet eten, voordat je er iets van merkt.

• Bananenbomen zijn erg gevoelig voor ziektes en daarom worden ze heel veel bespoten met chemische bestrijdingsmiddelen. Geen enkel voedingsmiddel wordt zoveel bespoten als een banaan.

We hebben het nu uitgebreid over de banaan gehad. Zo kunnen we natuurlijk over elke fruitsoort een uitgebreid verhaal vertellen, maar dat gaan we niet doen.

Wel wil ik het nog even kort hebben over de koolhydraten in een appel. Dit omdat appels zeer veel gegeten worden door ons.

Koolhydraten in een appel

Zitten er koolhydraten in een appel? Koolhydraten zijn de laatste jaren omgevormd tot een soort mysterieuze stof die voor velen dé deur naar gewichtsverlies lijkt te openen. Het is niet vreemd dat mensen op deze manier reageren als het op koolhydraten aankomt, we zijn nog maar net bekend met dit begrip.

En daar komen ook allerlei vragen uit, zoals “zitten er koolhydraten in appel?”.

Daar kunnen we snel een antwoord op geven: “Ja, er zitten koolhydraten in appel”. Er zitten koolhydraten in vrijwel iedere soort voeding.

Het gaat binnen een dieet ook niet om de hoeveelheid koolhydraten die je eet, maar de mate waarop deze koolhydraten zijn opgebouwd. Twee mensen kunnen allebei 100 gram koolhydraten per dag eten, en toch zit hier een groot verschil in als je hier dieper naar kijkt.

De hoeveelheid koolhydraten in appel zijn bijvoorbeeld opgebouwd uit twee stoffen: suikers en vezels. Dit geldt voor vrijwel alle soorten fruit. Suikers zijn belangrijk voor ons lichaam, zolang we deze maar in beperkte mate binnenkrijgen.

Een appel is in dat geval een van de betere manieren om voor een suikerinname te zorgen, met name omdat een appel ook nog eens veel vitaminen bevat.

Hoeveel koolhydraten zitten er in een appel?

De hoeveelheid koolhydraten in een appel verschilt aanzienlijk; dit heeft te maken met het feit dat er dusdanig veel verschillende soorten appels zijn.

Je hebt Granny Smith, Elstar, Royal Gala, Red Delicious en nog ruim 40 andere soorten appels. En iedere appel heeft weer een ander gewicht, andere grootte, andere samenstelling en bevat ook weer andere voedingsstoffen.

Het is hierom lastig om te zeggen hoeveel koolhydraten er nu echt in een appel zitten. Niet iedereen eet dezelfde appel; daarbij hangt het er dus ook van af hoe groot de appel is.

Een grote appel zal ook veel meer voedingsstoffen bevatten, waardoor er ook sneller meer koolhydraten in deze appel zullen zitten. Al met al betekent dit dus dat je vooral moet kijken naar de soort appel en op basis daarvan een inschatting kunt maken hoeveel koolhydraten er in zitten.

Er zit gemiddeld 18 gram koolhydraten in een appel. We houden hierbij rekening met de gemiddelde appel die je in de supermarkt kunt kopen. Als er sprake is van een kleine appel dat kun je er natuurlijk van uitgaan dat hier aanzienlijk minder koolhydraten in zitten.

Daarbij zijn de uitzonderlijke grote appels natuurlijk ook rijker aan koolhydraten. Er zit altijd een specifieke hoeveelheid koolhydraten in een appel, en op basis van de soort appels die jij koopt kun je uitgaan van meer of minder dan 18 gram koolhydraten per appel.

koolhydraten in fruit appels, afvallen, gezond eten

Zijn koolhydraten in een appel slecht?

Nee, bij de koolhydraten in een appel spreken we dus van suikers en vezels. En deze stoffen zijn bijzonder belangrijk voor ons lichaam. Suikers geven ons de energie om gedurende de dag zo goed mogelijk door te gaan; of je nu gaat sporten of gewoon lekker aan het werk gaat.

Vezels zijn daarbij ook belangrijk voor ons lichaam en worden door veel deskundigen zelfs als onmisbaar gezien.

Daarbij biedt een appel ook een goede hoeveelheid energie in de vorm van kilocalorieën, wat een direct gevolg is van het feit dat er koolhydraten in een appel zitten. Een appel is een erg gezond tussendoortje en bovendien ideaal als je echt even aan iets zoets toe bent.

Je hoeft dan niet naar de eerste de beste granenreep of koek te grijpen, en kunt gewoon lekker een appel uit de fruitmand pakken.

Appels bevatten ook een goede hoeveelheid vitaminen; welke, zoals we allemaal weten, echt onmisbaar zijn om goed te functioneren. Vitaminen helpen ons lichaam om goed te herstellen en maximaal te presteren. Het loont daarom zeker om elke dag een appel te eten, ook al zitten er koolhydraten in een appel.

Het bekende Engelse spreekwoord luidt niet voor niets “An apple a day keeps the doctor away” (“Een appel per dag houdt de dokter weg”), oftewel: eet elke dag een appel en je zult aanzienlijk minder vaak bij de huisarts aankloppen.

CONCLUSIE :

Fruitsoorten zijn zeker gezonde tussendoortjes en ook zeker aan te raden als je wil afvallen door gezond te eten.

Zelf geen zin om altijd op je koolhydraten te letten. En al helemaal inspiratieloos in de keuken bij het jiezen en maken van gezond eten.

Kijk dan even hier rond op deze site. Of KLIk HIERONDER  op de gele knop om ook jou te helpen om op een gezonde makkelijke manier die overtollige kilo s kwijt te raken .

Koolhydraten en afvallen het is mogelijk. Al meer dan 2500 tevreden klanten is dit gelukt. Wil jij dit ook ?

JA ! Ik wil dit ook

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *